Dé Domhnaigh 4 Bealtaine 2008

Maha Benar Janji Allah.

Gambar terakhir bersama Allahyarham Syamsul...

Manusia tidak dapat lari dari kenangan..pahit atau manis, semuanya akan jadi kenangan dan tersimpan sampai mati.. sifat manusia juga tidak dapat lari dari keperluan kepada kawan-kawan.. tapi ingat..kawan takkan selamanya bersama.. kawan sebenar adalah yang mendoakan kebaikan buat kita..kawan sebenar adalah kawan waktu hidup..dan kawan selepas mati.. inilah yang nak ana kongsikan bersama..


Mengimbau kenangan..bersama Allahyarham Syamsul, sahabat ana yang telah pulang membawa bekalannya menghadap Ilahi, lebih awal dari ana.. terasa ingin menitis lagi air mata yang dah puas menitis..stiap kali menjelangnya hari lahir ana..Allahyarham kembali ke rahmatullah.. pada 6 November 2003 semasa ana di tingktan 4.




" Mak, kumpullah duit dari sekarang, adik nak masuk Maahad Johor" antara ucapan yang menggamit kesayuan hati..ucapan Allahyarham syamsul atau nama mesranya, "adi" kepada ibunya, tidak berapa lama sebelum izrail menjemputnya..


terlalu banyak kenangan kami bersama, ana masih ingat waktu kami sedang sama-sama berjuang menghadapi SMA ( sijil menengah Agama) adi sering membangunkan ana di pertengahan malam untuk qiyam dan study bersama.. ana masih tersenyum.. mengingat satu ketika, adi memijak badan ana, kerana liat sgt nak bangun.. Allahuakbar.. sedih sungguh mengingat semula...


menurut Ibunya, pada pagi terakhir hidupnya.. selepas solat subuh, adi membaca Al-Quran seperti biasa, namun pagi itu, suaranya kedengaran begitu kuat, dan beliau membaca Al-Quran, lebih lama dari biasa.. Allahuakbar...


"makcik, cepat beli makcik, hari ni last saya jual, esok dah x meniaga dah" menurut rakan-rakannya, itulah antara kata-kata terakhir beliau..masa tolong ayahnya berniaga di bazaar rmadhan petang terakhir itu..pelik, tapi benar.. Maha Suci engkau Ya Allah...


Adi menghembuskan nafasnya yg terakhir pada hari khamis,malam jumaat, 6 November 2003 ( dalam bulan Ramadhan al-Mubarak) setelah di langgar sebuah kereta ketika pulang dari membantu ayahnya berniaga..wajah beliau begitu tenang, seakan-akan sedang tidur..ketika ana mengucup jenazahnya..subhanallah..


tiga tahun berkawan, tiga tahun senyum tawa bersama, bersama ke kelas, bersama pulang, bersama study.. bersama hadapi exam.. pedih rasanya bila merasai kehilangan seorang kawan..

Allahyarham lulus dengan baik dalam peperiksaan SMA ( Jayyid Jiddan) dan layak menyambung pelajaran ke Maahad Johor..impiannya..


Allah lebih menyayanginya.. Ya Allah, kau ampunilah dosa-dosa kami..sepanjang kami bersama.. tempatkanlah beliau di tempat orang yang dikasihiMu..


Al fatihah buat sahabatku, Mohd Syamsul bin Kamaruzzaman.



No comments: