Dé Céadaoin 7 Bealtaine 2008

Mampukah Chelsea Cabar Manchester United?

sesetengah orang pasti menulis tenrkejut bila ana menulis tentang ini, " Eh, orang agama pun minat bola? ya, ana memang meminati sukan ini, bola sepak minat ana sejak kecil, tapi jangan salah faham, minat ana pada bola sepak bukan tanda ana redha terhadap kemungkaran di dalamnya, ia tidak lebih sebagai sukan, Jangan lupa, Sultan Nuruddin Zanki, seorang pemerintah islam juga suka bermain bola sepak. tetapi bola sepak yang mengikut Syari'at.

Ana meminati manchester united sejak kecil, sejak dari zaman eric cantona, ole gunnar solskjaer, dennis irwin, nicky butt, teddy sheringham, david beckham, Ruud Van Nistelrooy, sampailah sekarang, zaman keemasan Cristiano Ronaldo, Nani, Park Ji Sung, Rooney dan Tevez.

Ana juga kenal Chelsea sejak zaman Ruud Gullit, Gianfranco zola, Gianluca Vialli, sampailah sekarang. sejak chelsea dibeli oleh Roman Abramovich, tapi tak tau lah kenapa, minat ana tetap pada Man Utd.

sejak kebangkitan semula M.U menjuarai EPL musim lepas, ana kembali mengikuti perkembangan EPL secara konsisten, apa yang jelas, strategi alex Ferguson membeli pemain-pemain muda, telah membuahkan hasil, musim ini, chelsea cuba bangkit dengan menghambat M.U sehingga akhir musim, kalau sebelum ini, Persaingan takhta liga antara M.U dan pasukan Arsene wenger, tapi kemunculan si Yahudi Avram Grant, secara kebetulan membawa chelsea mengejar M.U? Persoalannya, mampukah Chelsea????

Berdasarkan statistik, memang chelsea xpernah tewas di gelanggang sendiri dalam 20 perlawanan terakhir, ( kalau tak silap) tapi M.U yang menyedari mereka tidak boleh bergantung kepada Bolton untuk menghampakan John Terry dan rakan-rakannya, pasti akan bermain bermati- matian di JJB Stadium untuk menjinakkan wigan, tambah tambah lagi mereka dalam kekuatan sempurna dengan kecergasan 100% Vidic dan Rooney. pastinya ranjau berduri menanti Wigan di laman sendiri. Dengan Peledak gol digeruni, Cristiano Ronaldo kian ghairah memburu gol bagi menambah jumlah 40 yang sedia ada. pasti gawang wigan akan diasak habis habisan. hanya tindakan tidak matang Nani minggu lalu mencalarkan sedikit kekuatan M.U. Namun dengan sentuhan park Ji Sung, permata Korea yang semakin menjadi, M.U pastinya tidak bimbang.

Menambah rencah dalam persaingan kedua-dua gergasi ini, adalah pertembungan mereka di Moscow, dalam Final Liga Juara-Juara Eropah. Mana-mana pasukan yang kalah dalam persaingan Liga, pasti akan cuba melunaskan dendam di moscow kelak.

Apapun, bola itu bulat, Siapakah juara berganda?? sama sama kita saksikan... Glory-Glory Man United!!!

No comments: